dissabte, 10 d’octubre del 2015

CUBA: DIES 307 a 309 i 322 a 324 - LA HABANA


Cuba viu una doble realitat, un món completament paral·lel on les diferències entre els locals i els turistes són immensament clares. La zona de La Habana Vieja destinada als guiris, i la resta de la ciutat, més despreocupada, amb talls de llum, amb menys netedat, amb carrers sense asfaltar, amb edificis que s'esfondren constantment.
 
A tot això cal sumar-hi que fins hi tot ens diferencien posant en joc una doble moneda: el peso cubano (per ells) i el CUC (per nosaltres)... i això si que ja és un “cacao”! ... i una presa de pèl perquè el que a tu et costa 15€ a ells els surt per 1,5. Però bueno, hem vingut a gaudir d'aquest país i això no ens pot deixar mal sabor de boca, encara que a vegades la sensació d'increment extrem de preus és desesperant (a tots els països passa això però a Cuba el tema se'ls envà de les mans).
 
 
A La Habana, l'urb amb més població i centre econòmic-cultural del país caribeny, hi passaríem un total de tres dies i mig, dividint l'estada a la capital de l'illa en dues visites: a l'inici del viatge (dos dies) i al final (un dia i mig més), tots ells dedicats per complet a visitar aquesta colonial ciutat amb moltes coses que apreciar.
 
És una ciutat ancorada en el passat, amb moltíssimes cases colonials completament derruïdes (o quasi), amb els preciosos cotxes antics rodant per la ciutat, amb música a totes hores. Els edificis es veuen vells, inhabitables, mig atrotinats fins i tot hi ha instants que penses: “en qualsevol moment aquest edifici se'ns cau a sobre!” però és justament aquesta essència antiga, bonica i “deixada” la que fa d'aquesta ciutat una població especial.
 







Jugant sota la pluja

de boda!!


 
 
I és just en aquestes construccions on hi viu gran part dels ciutadans de La Habana, una població majoritàriament de raça negra i mulata que és discriminada per règim actual i per l'alta classe social “blanca” cubana.
 
El sou mitjà del cubà “de peu” és de 13$/mes...imagineu-vos la pobresa que es pot arribar a palpar si camines entre els carrerons dels barris perifèrics a la turística àrea de La Habana Vieja. Allà, els talls de llum són continuus, els carrers estan bruts, els claveguerams no funcionen com haurien de funcionar, etc., i la gent intenta buscar-se la vida com pot; venen ous, fruita, roba o menjar casolà pel carrer, se les enginyen per arreglar velles peces de cotxe o d'electrodomèstics,..el que es pugui per aconseguir alimentar a la família amb alguna cosa més que els productes de la “libreta de racionamiento” del govern (val a dir que també hi ha una part de la població -algo significant- que prefereix treure la cadira fora el portal de casa i veure passar la vida).
 
Nosaltres ens allotjàvem en un d'aquests perifèrics barris propers a La Habana Vieja; a La Habana Centro, fora de la confortable zona turística però aprop de “quasi tot” caminant. Vem dormir a una casa particular habilitada per a allotjar yumas (estrangers); a casa l'Ismary, una cubana molt simpàtica que ens van tractar de fàbula (25CUC/nit – Hab. doble).


El carrer on dormíem

Moltíssimes cases particulars estan habilitades per allotjar turistes, tenen la seva llicència i ho mostren amb una placa en forma d'àncora blava enganxada al portal de les cases. Val la pena l'experiència de dormir en aquesta tipologia d'allotjament perquè t'aproxima molt més a la vida quotidiana del cubà, el contacte és directe amb el local, afavoreixes la seva fluixa economia i, a alhora, tu en surts també beneficiat perquè aprens més del país i dels seus ciutadans i, a més a més, no gastes tants diners com allotjant-te en un hotel (ronden els 25-35€/nit l'hab. doble). Així que deixeu-vos d'hotels i allotgeu-vos en cases particulars! Us ho recomanem. L'experiència és molt més enriquidora, us ho podem garantir!
 
 
El primer dia a La Habana vem voler conèixer la famosa Habana Vieja, caminant pel passeig del Prado, una llarga avinguda entre carrils per on passejar; el Capitolio, una reproducció a menor escala del de Washington; i el Malecón, on família i amics es reuneixen per xerrar i fer un ron junts.

Pescant al malecón


 


El passeig del Prado


el Capitolio en obres
Museu de la revolució
 



Taxi-huevo
També visitàvem les quatre places principals: la Plaza Vieja; la Plaza de San Francisco; la Plaza de la Catedral i la Plaza de Armas, totes elles envoltades d'esglésies i monuments, i situades dins d'un antic però restaurat casc històric i colonial, Patrimoni de la Humanitat des de 1.982.
 
La plaça e la catedral
Mercat de llibres a la plaça d'armes



El Templete, a la plaça d'armes
Plaça San Francisco
 


La vieja
El dia va ser llarg i no ens va ajudar massa la calor aclaparadora que es respirava pels carrers. La solució que hi vem trobar? Utilitzar una alta protecció solar, un barret, beure constantment aigua fresca (increïblement és un producte dificilíssim de trobar!!) i anar buscant les ombres com desesperats... així sembla que la xafogor es portava millor :P.
 
 
El segon dia visitàvem el barri xinès; la Plaça de la Revolució, esplanada on el Fidel realitza els seus llarguíssims i pesats discursos (un d'ells va arribar a aplegar a més d'un milió de cubans); l'estàtua homenatge a José Martí, lluitador per l'independència del país i els ministeris de comunicació i de Menín, que mostren a les seves façanes imatges i frases celebres del Fidel i del Che.
 
La plaça de la revolució amb l'estàtua de José Martí

"hasta la victoria siempre"
Imatges de la revolució molt presents a tot Cuba

 
Aquell mateix dia, a quarts de vuit del vespre marxàvem en taxi (5CUCs) a l'altre cantó de la badia, al Castell del Morro, una fortalesa datada del s. XVI on cada vespre a les 9 en punt (com marca la tradició des de fa més 200 anys), es realitza el cerimonial del cañonazo, on hi té lloc una recollida de la guàrdia i una salva que fa mig tremolar els ciments del castell i els timpans dels presents. Tot i que l'antiga tradició de la salva era per avisar del tancament de la muralla a la ciutat havanera (es feia a les 20h) actualment és més un reclam turístic que antic. A part, si vols veure com preparen la càrrega del canó has d'estar esperant una bona estona abans (nosaltres vem arribar 45min abans i estàvem a 5a fila) i com les escenes succeeixen simultàniament, si estàs a la zona del canó et perds la cerimònia de la guàrdia :s S'ha de decidir.
  
Un moment de la cerimònia

Vistes a la badia des del castell
 
L'endemà marxàvem en taxi privat (consensuat pel propietari de la casa on ens allotjàvem) cap a Viñales, una petita i “cuca” població situada a l'extrem oest cubà. 
 
 
L'últim dia i mig abans de volar cap a Madrid també el varem passar a la capital, tornant a visitar el seu casc antic (una de les zones més antigues i millor conservades d'Amèrica), realitzant alguna compreta d'última hora i deixant la meitat de les nostres pertinences a terres cubanes perquè ells les necessitaven més que nosaltres encara que, durant aquest fantàstic any, aquests béns materials havien sigut importantíssims per nosaltres dos.
 
 
*INFO: El transport a Cuba és realment car, més del que ens esperàvem. No és un país on moure's en bus surti a compte ja que un trajecte d'unes 4h de duració (La Habana-Viñales) et pot sortir per uns 16€/pax però a partir d'aquí, els desplaçaments són una mica més llargs i els preus ascendeixen a uns 40€ per persona.
 
La diferència monetària entre viatjar en taxi (compartit) o amb l'autobús era de 4€/pax en el cost del bitllet i d'unes 2horetes en el temps de trajecte. Així que, en aquesta ocasió, vem decidir que utilitzar el taxi per aquell desplaçament a Viñales era una bona opció.
 
Per això, considerem que una opció a valorar en un viatge per Cuba són aquests desplaçaments en taxi compartit (amb altres 2persones -habitualment turistes-). Serà segurament una bona alternativa de transport si el que busqueu és “guanyar temps” i no us importa pagar uns 4€/pax de més. La qüestió és preguntar preus, buscar alternatives de transport (gens fàcil a Cuba!) i possibles companys per compartir el trajecte i d'aquí valorar què us surt més a compte i què preferiu en cada trajecte, si guanyar unes horetes o estalviar-te diners.  
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada