diumenge, 22 de febrer del 2015

INDONÈSIA: DIES 122 a 127 - ILLA de SULAWESI

Els dos últims dies han estat dos dies de pur desplaçament. Sense res a veure, només moure'ns d'aquí cap allà. Dos dies que hem acabat morts de cansament però que ens han permès arribar a l'Illa de Sulawesi, a Indonèsia, on hi passarem els Nadals.
 
De Makassar, on vem aterrar amb avió, vem agafar un taxi fins l'estació d'autobusos (100.000IND) i d'allà vem llogar un cotxe amb conductor (500.000 IND) que ens va deixar a Rantepao, a la Homestay, a les 22:00h, després de 8hores de carretera sense parar.

El trajecte fins arribar a aquí, a Rantepao, és fa pesat i més quan portes dos dies de viatge, que ja no saps ni com col·locar-te ni on posar les cames. Així que entrant per la Homestay només desitjàvem una cosa: descansar.


L'endemà no vem fer massa cosa, jo (Judith) em vaig quedar recuperant-me del procés víric, i el Jordi va preferir anar a conèixer la village i a preguntar informació de busos per la tornada; perquè tornàvem a Makassar la nit de Nadal i no totes les companyies realitzaven el desplaçament en aquesta data tant senyalada (només en vem trobar un parell de les sis que realitzen el trajecte habitualment).
 
Sulawesi és una Illa en forma de “K” situada al nord de les conegudes Bali, Java i Lombok, i a escasses milles a l'est de Borneo. Hi conviuen sis religions diferents però majoritàriament el 85% del habitants són musulmans i catòlics. Per això també vem escollir aquesta illa per passar els Nadals, perquè volíem veure com ho celebraven els catòlics d'aquesta part del món.

A més, Sulawesi és famosa pels seus rituals d'enterrament i per les seves originals i tradicionals cases a la regió de Tana Toraja. Per poder accedir a les cerimònies d'enterrament i poder veure les boniques cases tradicionals vem haver de contractar els serveis d'un guia i d'un conductor. Són 700.000IND al dia (uns 45€), caríssim pel pressupost d'un backpacker, però ja que havíem arribat fins aquí dalt no volíem deixar escapar l'oportunitat de veure-ho. I, per aquest motiu, vem contractar el tour, però només per un sol dia. Els altres dos que ens quedaven aniríem per lliure, o això intentaríem.


El dia del tour, a primera hora del matí, vem anar a visitar les tombes a les coves situades molt aprop de Rantepao, a Lona. Aquesta tradició consisteix en enterrar als seus sers estimats dins les coves, bé en els forats formats de manera natural dins i fora la cova o bé creant-los ells (picant la pedra). Als forats, els taüts s'agrupen per clans, per famílies. Molts d'ells, degut al pes de diversos taüts amuntonats un sobre l'altre, el pas del temps i les inclemències meteorològiques (bàsicament humitat i pluja), els taüts acaben trencant-se i pots veure el cos del mort.
 
La roca-cementiri: si us hi fixeu bé podreu veure les tombes
 





Depenent de l'estatus social que tingui la família s'enterra a ras de terra (classe baixa), a la zona central de la cova (classe mitjana) o a la part més elevada i de molt difícil accés (classe alta). Això és degut a que dins del taüt hi col·loquen joies, or, diners, tabac, les millors gales del mort, etc. perquè creuen que ho necessitaran al paradís (segona vida un cop moren). I com la classe alta és la que té més d'aquests béns, doncs la col·loquen on els lladres no hi puguin arribar, a la part alta de la cova.
També fora la cova hi pots divisar tau-taus, escultures a tamany real realitzades amb fusta d'arbre de jackfruit, que experts escultors modelen detalladament (per ordre de la família) per construir una figura completament similar a la de l'ésser estimat mort. Aquesta escultura la vesteixen amb roba del mort i la tenen present durant tota la cerimònia fúnebre. Posteriorment es col·loca fora la cova perquè les noves generacions coneguin a la persona que ja no està entre ells. Només s'ho poden permetre la classe alta i, a vegades, la mitjana, per l'elevat cost que té realitzar-la. És una tradició dels habitants de religió cristiana.
Visió dels diversos tau-taus, fora la cova
Tau-Tau recent acabat, encara al taller

Els enterraments també són una important tradició a la regió de Toraja. Altre cop, depenent la classe social a la què pertanys, la cerimònia durarà un dia i una nit si ets de classe baixa; tres dies i tres nits, de classe mitjana i una setmana o més si pertanys a alta classe. I avui també hem aprofitat per anar a visitar un funeral de classe alta que se celebrava a la zona (a Kalumpang), d'un senyor que morí el passat febrer als 80 anys (estem a desembre).
Els habitants d'aquest indret no enterren als seus morts a l'endemà sinó que esperen els mesos o anys que facin falta per poder discutir els termes d'enterrament (quants búfals sacrifiquen) i per reunir els diners suficients per poder-los comprar i poder preparar-ho tot (munten un gran recinte per acollir als convidats). I és que depenent dels búfals que la família decideix sacrificar, se sap l'honor i la grandesa de la família perquè quants més búfals, més “poder” tot i que el govern ho ha delimitat a 24 sacrificats màxim per enterrament perquè quants més búfals, més convidats a la cerimònia, més clans, més estatus.
Els familiars preparant les ofrenes que oferiran als convidats
La viuda preparant tabac per mascar
Un dels 24...

Si la cerimònia és de l'agrat del mort aconseguirà “marxar al paradís” i estar content i orgullós de la seva família. Per això, per “acontentar” al mort, moltes famílies venien totes les seves terres, les seves cases i tot el que tinguessin per comprar búfals pel funeral i acabaven endeutats generacions darrera generacions. Per aquest motiu, el govern va limitar el nombre de sacrificis a 24, per no provocar veritables enfonsaments de famílies pel desastre econòmic que suposava que el mort marxés content.

Durant el temps que la família prepara la cerimònia, la persona morta, a la que ells consideren malalta fins que no la han enterrat, resta al saló principal de la casa, tapada amb roba i “banyada” amb una espècie de pòsima que conté medicina, flors i herbes, i encens per a què no faci olor.
El dia d'inici de la cerimònia, el col·loquen al taüt i el porten fins el lloc on succeiran tots els aconteixements, i d'allà no el mouran fins l'últim dia que el col·locaran a la cova, “amuntonat” amb la resta dels seus familiars.

El taüt està col·locat "al pis de dalt" del recinte
La resta de dies són per rebre als convidats, que venen del qualsevol part del país, i, a partir de les 12 del migdia, per sacrificar els búfals i menjar-se'ls. Els convidats ofereixen porcs vius a la família i aquesta decideix si se'ls queda, els reparteix a peces entre els convidats o els dóna a l'església. Si els dóna a l'església, aquesta subhasta l'animal entre els assistents i la família que el compra, el mata allà mateix i se'l mengen per dinar (és molt dur de veure, -o d'escoltar els crits dels garrins-).

Els familiars encapçalen la rebuda dels convidats amb ofrenes a la mà

Els convidats, en fila índia, vestits amb el sarung (mocador) del seu clan
Mentre uns donen les condolències a la família, altres desquartitzen porcs (al fons de la imatge)

Diuen que els diners que en treu l'església serveixen per crear carreteres, ajudar a les persones pobres o a escolaritzar els nens...diuen. Els turistes tenim un lloc reservat al costat de la família propera del mort, et demanen que els hi portis un cartró de tabac com a ofrena (que prèviament el guia et porta a comprar-ho) i durant la cerimònia et permeten estar assegut observant com passa tot entre un speaker que va retransmetent l'aconteixement, la salutació de la família als centenars de convidats i el no parar de crits de porcs que són sacrificats allà mateix...horrorós això últim!
 
 
És interessant de conèixer, de veure com altres cultures enterren als seus éssers vius però també és molt dur veure com tracten als animals, com es dessagnen, com els trossegen.

Després de dinar, arrós amb búfal bullit, enfronten dos búfals en els descampats propers a la cerimònia on s'hi aposten forces diners per quin animal serà el guanyador. Aquest cop els enfronten per diversió, sense ferits.



Acabat l'enfrontament de búfals, hem anat a visitar les tradicionals cases torajes fetes de fusta i bambú. N'hi de dos tipus, posicionades una davant l'altra, una més gran que l'altra. La gran és la vivenda composta per un saló central, una habitació comú enfocada al nord i una àrea per les persones “malaltes”, enfocada al sud. Al segon pis hi trobem les habitacions. La casa del davant és una reproducció més petita de la primera però serveix per aglutinar l'arros en època de recollida o senzillament com a magatzem. Aquestes tradicionals construccions s'anomenen Tongkonan. I, en forma de creu, volen representar els estats de la vida: Nord-Vida; Sud-Mort; Est-Creixement i Oest-Naixement.

Detall d'una tongkonan
La resta de dies els vem dedicar a passejar per Rantepao, fer caminates entre camps i poblets veïns, endinsar-nos en els mercats locals, assistir al mercat de venda de búfals i altres animals, i passar les festes de Nadal menjant pizza!

Camps entre poblets
Infinits arrossals

Posant a assecar l'arròs
Carregant el bou al camió



No hi cabia ningú més!

 


Esperant el bus...no veieu un passatger una mica inusual?
Mercat local

Mercat de bous



Amb aquest espectacle ens vem trobar al carrer!!

Rantepao des del seu mirador


CURIOSITAT: De tornada, des de Rantepao a Makassar, vem anar en un bus nocturn super còmode de la companyia Primadona (160.000IND) que ens va deixar directament a l'aeroport (a les 5 del matí!! -teníem el vol a les 10:15 però es va atrassar fins les 11h-)


INFO: Arribar fins aquí és car, implica agafar un avió (cost addicional) i un bus local que triga mínim 8hores però, a més a més, anar a Sulawesi suposa que has de contractar un guia i un cotxe (46€/dia) per conèixer la seva cultura i poder accedir a les cerimònies (ells se n'assabenten trucant als diferents caps dels pobles). Creuar una vila amb cases tradicionals o accedir a les coves-tomba des de fora també té un preu, i entrar-hi més perquè que has de contractar a un home que t'acompanyi amb un fanalet. Tot és molt car però és el cost que has de pagar si vols descobrir les tradicions toraja. Així que si us  desperten curiositat i us acosteu fins aquí, prepareu la butxaca perquè ho tenen molt ben muntat!

 

2 comentaris:

  1. Holaaa desde Barcelona, quina pasada de viatje, cuantas experiencias.
    Un peto del Toti i la Rosa. BONA RUTA

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies familia!! Estem encantats de que us agradi i de que ens pogueu anar seguint :DD
      Una abraçada i records!

      Elimina