dilluns, 20 de juliol del 2015

MÈXIC: DIES 281 a 284 - SAN CRISTÓBAL DE LAS CASAS i SAN JUAN CHAMULA


La nostra ruta per Mèxic va consistir en viatjar de la Ciutat de Mèxic a la Riviera Maya en un transcurs d'una mica més de tres setmanes, en autobús.
 
Mèxic és immens i, per tant, encara que disposem de força temps no podrem visitar tot el que ens hagués agradat.
 
 
Començàvem la ruta en avió, del DF a Tuxtla Gutiérrez (Chiapas), per reduir temps i distància i perquè econòmicament sortia més o menys igual que l'autobús (aquí els hi diuen camions).
 
 
De Tuxtla destaca que té l'aeroport de connexió amb la regió de Chiapas i el seu zoològic, amb centenars d'animals autòctons, especialment aus, però degut a un contagi de grip aviar estava tancat.
 
De l'aeroport de Tuxtla agafàvem una combi (furgoneta) que per un elevat preu (210mxn) ens deixava a la terminal d'autobusos de San Cristóbal de las Casas on teníem reserva d'allotjament (Posada del Abuelito – Hab. doble amb bany i esmorzar: 300mxn/nit). El trajecte no arriba a una hora, són uns 50minutets.
 
 
SAN CRISTÓBAL DE LAS CASAS
Bonic poble on hi conviuen diversos grups indígenes, diferenciats per les seves vestimentes (sobretot les dones). Anteriorment la població devia tenir força encant però ara degut a la massificació turística que hi ha, aquest ha perdut part d'aquest atractiu; ara està totalment (massa) enfocat al turista.
 
San Cristóbal de las Casas té principalment tres carrers cèntrics on es reuneixen multitud de restaurants turístics (n'hi ha un de català al costat de l'espanyol) i tendes de souvenirs; el carrer Guadalupe, el Miguel Hidalgo i el 20 de noviembre, que inicien a la plaça de la catedral.
 


 
Dos dies són suficients per visitar el poble amb tranquil·litat, passejant pels cèntrics i colonials carrers, pujant al mirador que hi ha dalt l'església, fent una xafardejada pel mercat artesanal dels diumenges (davant l'església de Sto. Domingo), etc.
 








 
Hi ha força turista al carrer però també molts d'aquests s'hi han quedat a viure i han muntat el seu propi negoci, com l'hostal on ens vem allotjar, propietat d'un italià.
 
També ens crida molt l'atenció i ens entristeix la quantitat de nens/es que vénen tot tipus de souvenirs sols pels carrers (la gran majoria pertanyen a comunitats indígenes).
 
 
*CURIOSITAT: La convivència de diverses comunitats fa que San Cristóbal de las Casas sigui una població amb moltíssimes llengües i cultures diferents, enriquint-la enormement a nivell cultural.

 
SAN JUAN CHAMULA
Des de San Cristóbal de las Casas vem realitzar una escapada en combi (15MXN – uns 10Km.) a un poble força curiós: San Juan Chamula.
 
Té l'església més impressionant i única de les visitades, i crec que de les que mai puguem visitar. És com ells la descriuen “católica, apostólica y romana” però també és completament diferent al que nosaltres estem acostumats a observar.


Decoració exterior de l'església
Sense seients, amb el terra decorat amb les fulles del pi i ple d'espelmes clavades a les rajoles, l'església és devota de San Juan Bautista i renega en un segon pla a Crist. De nau rectangular, els sants s'aglutinen en vitrines sobre taules de fusta recolzades a les parets.
 
És una església que no està inscrita en el Vaticà perquè diuen que no els agrada que ningú els vingui a manar. Per aquest motiu, aquesta es regeix a les imposicions del “Majordom” (persona escollida anualment per les comunitats locals) que, juntament amb els seus auxiliars, s'encarreguen de gestionar-la i mantenir-la (accés: 20mxn/pax).


Cercavila del Majordom i auxiliars
Conten que en ella s'hi realitzen neteges i cures d'esperits, amb chamans professionals. Només realitzen rituals per enfermetats i segons la gravetat de la malaltia treballen amb gallines (enfermetat greu) o amb ous (enfermetat lleu). Creuen firmament que amb aquesta pràctica l'animal et traurà el mal i se l'emportarà ell i perquè l'enfermetat s'eradiqui del tot del malalt, què fan? doncs matar a la pobra gallina.
 
Una altra curiositat de l'església és veure com arriben famílies al complet per resar i demanar les seves plegaries. Amb ells porten begudes per oferir als sants i una quantitat increïble d'espelmes, escollint cadascú la quantia que consideri oportuna (vem veure una família que van posar més de 100 espelmetes totes elles escalonades de més gran a més petita).
 
Digne d'estudi és la col·locació i l'encesa de les espelmes; primer de tot fan espai al terra (entre la pinassa) i cremant la base de l'espelma la posen clavada a les rajoles del terra. Primer es col·loquen les de major mida, davant d'aquestes les mitjanes i a primera fila (de cada al creient) les més xiques. A l'hora d'encendre-les, es comença per les grans i, poc a poc i amb paciència s'arriba a les petites. Un cop enceses totes les espelmes (acabant per la més petita) es hora d'iniciar les plegaries (de genolls al terra) que no cessen fins que totes i cadascuna de les espelmes s'han apagat. Aquest ritual pot durar molta estona, arribant a l'hora/es depenent de les espelmes que hi col·loquis el fidel.
 
 
San Juan Chamula és una comunitat bastant tancada i “especial” perquè té una essència molt tradicional. Els seus habitants detesten que el no chamules (mexicans inclosos) puguin “xafardejar/indagar” en la seva cultura. El turista (nacional i estranger) no es massa benvingut i les seves fotografies encara menys: una senyora ens va alertar/informar/advertir que amaguéssim la càmera perquè no agraden gens i com a conseqüència d'aquesta desavinença les trenquen sense miraments -encara que no l'estiguis ni utilitzant-).
 
Al poble la gran majoria ni parla espanyol; més d'un 90% només parla maya-tzotzil, la llengua local.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada